Vragen stellen met impact

Jarenlang hebben we ons gericht op de USP’s van onze producten en diensten. Het zoeklicht stond op ons als verkopers en alles wat wij in de aanbieding hadden. Vragen die gesteld werden door klanten bogen we om met onze antwoorden om de kracht van onze producten en diensten te bewijzen. We presenteerden met passie wat (in onze ogen) de klant nodig had om echt succesvol te worden in zijn vak en branche. Maar is dat nu nog steeds de manier om impact te maken?

Inmiddels weet de klant zelf al lang wat er op de markt te koop is. Soms zelfs nog beter dan de verkopende partij. Kopers zijn vaak gepokt en gemazeld in hun eigen vakgebied. Onze huidige informatievoorziening (lees internet) stelt ons in staat om zo’n beetje alles te weten wat er te weten valt. In welke vakgebied dan ook. Inmiddels zijn onze unieke argumenten (USP’s) – om tot koop over te gaan – niet meer dan bestaande informatie in een verouderd verkoopjasje en is informatie al lang geen geheim meer. Het is voor iedereen beschikbaar. Nog niet eens zo heel lang geleden ging je naar de showroom van een autodealer voor informatie en oriëntatie. Als je zo’n kostbare aanschaf overwoog, wilde je eerst echt alles weten. Hoe lang en breed de vierwieler was, in welke kleuren die geleverd kon worden, hoeveel PK… En of je de automatten er gratis bij kreeg. De verkoper somde als een wandelende manual alle feiten moeiteloos op en koos zijn woorden zó dat er uiteindelijk maar één unieke auto was op de hele wereld. En dat was degene waar uiteindelijk (als klap op de vuurpijl) een proefrit mee werd gereden.

Maximaal resultaat bereiken

Met onze SalesRESPECT® methode slijp je je salesvaardigheden en train je de juiste mindset. Op die manier verrijk je je kennis over de klant en bereik je het maximale resultaat.

Sales transformeert van ‘wij weten’ (USP) naar ‘wij begrijpen’ (UBR).

Weten wat de unieke meerwaarde is van je product, dienst of service blijft belangrijk. Sales moet meester zijn in kennis en informatie van zijn eigen koopwaar. Maar we beginnen in te zien dat we daar de klant niet meer mee om de oren moeten slaan. Klanten weten al lang wat er te koop is en worstelen met maar één vraag: ‘wat gaat mij helpen in het oplossen van mijn problemen en wat draagt bij aan het succes van mijn organisatie?’. Dat is hetgeen waar de klant naar op zoek is en om die reden zien we al langer een transformatieproces ontstaan in klant benadering. Van informatie verstrekking (weten) verpakt in een unieke ‘verkoopdoos met een strik’, naar het begrijpen van de klant.

Vragen stellen + luisteren + begrijpen = verbinding/relatie = succes in sales.

Daar waar onze USP’s ons aanzette om eindeloos te praten, leert UBR ons dat we vooral vragen moeten stellen en luisteren. Luisteren om te begrijpen. Ultiem begrijpen. Beter begrijpen dan dat de klant zichzelf begrijpt. Als je dat kunt bereiken in je verkoopproces heb je een klant voor het leven.

‘De juiste vragen stellen’ zijn vragen met impact. Deze hebben eigenlijk niets met jou en je product of dienst te maken. UBR vragen gaan altijd exclusief over je klant. Persoonlijke vragen. Wie hij/zij is en vragen over het ‘Why’. Het ‘waarom’ hij zijn onderneming is begonnen. Vragen als wat zijn grootste urgenties en prioriteiten zijn, of hij zelf weet hoe hij deze wil aanpakken en of hij hier zelf een oplossing voor ziet. Ga begrijpen. Beter nog dan hij zichzelf begrijpt. Zodra je dat bewijst, zie je een verandering ontstaan in zijn gedrag. Als een klant zich begrepen voelt staat hij open voor jouw suggesties, adviezen en oplossingen. Vanaf dat moment ontstaat relatie en vertrouwen… De best denkbare uitgangspositie om succesvol te zijn in sales.

Van gesprekstechniek naar luistertechniek.

Op het moment dat je als verkoper continu zelf aan het woord bent hou je je enkel bezig met zenden. Je vertelt alleen hetgeen wat jij weet. Echter kom je zóveel meer te weten op het moment dat je aandachtig en empathisch luistert. Je bent hierdoor in staat om de juiste vragen te stellen en je krijgt regie over het gesprek. Je kunt het gesprek vervolgens ergens naar toe sturen en na het ontvangen van volledig vertrouwen starten met het creëren van een duurzame relatie. Wij helpen jou graag om dit onder de knie te krijgen.

Nieuwsgierig?​

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem direct contact op of kijk op onze trainingspagina.

Deze link is alleen beschikbaar voor klanten die toegang hebben tot een door SalesRESPECT® ontwikkelde Academy. Meer weten? Neem contact met ons op.