Het salesvak is op meerdere fronten aan het veranderen. Iets waar we niet omheen kunnen en wat om een nieuw soort leiderschap vraagt. Maar hoe moet je als salesleider nu precies inspelen op deze veranderingen? Je zult merken dat doelen efficiënter worden bereikt wanneer je stuurt op verantwoordelijkheid en mensen de ruimte geeft om persoonlijke initiatieven te ontplooien. Als Salesleider zal je vanuit (zelf)vertrouwen moeten handelen. Ben jij hiertoe in staat?
Het commerciële landschap verandert
Een groot deel van de klantreis gebeurt vandaag de dag digitaal. Voor iedereen binnen het salesvak betekent dit dat we veel later in de aankoopcyclus met de klant in contact komen. Hierdoor verandert de rol van de verkoper en dit vraagt om een andere commerciële mindset.
Daarnaast heeft de salesleider te maken met een nieuwe generatie werknemers in sales. Deze nieuwe generatie groeide op in een online geconnecteerde wereld en hebben hierdoor waarschijnlijk normen, waarden en overtuigingen die anders zijn dan die van jou als salesleider of andere verkopers in je team. Juist deze generatie is wars van een directieve aansturing en excelleren juist bij een stijl van dienend leiderschap.
Beide aspecten vragen om een hele nieuwe leiderschapsstijl in sales. Maar hoe ziet dat nieuwe leiderschap er dan uit? En waar moet ik als salesleider dan aan voldoen?