Feedback, is dat niet soft met een hoog geitenwollensokken gehalte?

“Och, och, daar heb je weer zo’n trainingsbureau met feedback. Van dat softe gedoe. Ik zeg liever gewoon recht voor z’n raap waar het op staat. Lekker duidelijk, dan weet iedereen meteen waar hij of zij aan toe is. Niks eerst een complimentje en dan een verbeterpunt. Hou op alsjeblieft. We zijn volwassen mensen onder elkaar. M’n witte handschoentjes heb ik jaren geleden al weggegooid”. 

Dit zou zomaar een reactie kunnen zijn van iemand die nog niet door ons is getraind op het geven en ontvangen van feedback. Regelmatig is er in meer of mindere mate sprake van weerstand op het moment dat het onderwerp feedback in onze trainingen wordt aangesneden. In alle gevallen zijn de ‘criticasters’ na de training 180 graden gedraaid.

Feedback geven is nog niet zo makkelijk

Als we even mogen generaliseren, dan zou je kunnen stellen dat we eigenlijk allemaal ontzettend ‘goed’ zijn in het geven van feedback. Het probleem is alleen dat we vaak feedback geven over iemand anders tegen iemand anders. De vrije vertaling van die vorm van feedback noemen we ook wel roddelen. We vinden iets van iemand, maar zeggen het niet tegen de persoon zelf. Vervolgens vinden we het heel raar dat er niks verandert en dat de ander blijft doen waar jij je zo aan stoort. Gek hè?

Stel nou eens dat het op de juiste manier geven van feedback leidt tot positieve gedragsverandering en dat je daardoor met elkaar tot veel mooiere en betere resultaten komt? Zou het dan handig zijn om toch te leren hoe je effectief feedback kunt geven? Simpelweg omdat je daarmee het lerend vermogen van je team en dus de teamleden enorm stimuleert. Stel je daarbij ook eens voor dat je teamleden elkaar op de juiste manier feedback geven? Het hek is, in positieve zin, van de dam. Dat verzekeren we je.

 

“Als er geen feedback is, vullen mensen de lege plekken in met iets negatiefs. Ze gaan ervan uit dat je niet om ze geeft of dat je ze niet leuk vindt”     – Pat Summitt –

Feedback heeft altijd een positieve intentie

Met feedback wil je positief gedrag stimuleren en voor ineffectief gedrag keuzemogelijkheden geven om het effectiever te maken. En ja, een compliment geven stimuleert de ontvanger om meer te gaan doen van het gedrag wat jij zo waardeert. En het geven van een verbeterpunt biedt de ontvanger de gelegenheid om nóg beter te worden.

Het op de juiste manier geven van feedback is een belangrijk onderdeel van jouw management kwaliteiten. Hoe beter jij bent in het geven van feedback hoe beter jouw team wordt. En vergeet niet: Een meester creëert meesters en geen volgelingen.

Feedback geven en ontvangen kun je leren

Tijdens onze training, waarbij wij ons focussen op professionals in een commerciële positie, zullen wij uitvoerig stilstaan bij het onderwerp feedback. Niet omdat we soft zijn of dol zijn op geitenwollensokken, maar omdat feedback één van de sleutels is voor succes.

Nieuwsgierig?​

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem direct contact op of kijk op onze trainingspagina.

Deze link is alleen beschikbaar voor klanten die toegang hebben tot een door SalesRESPECT® ontwikkelde Academy. Meer weten? Neem contact met ons op.