Jarenlang hebben we ons gericht op de USP’s van onze producten en diensten. Het zoeklicht stond op ons als verkopers en alles wat wij in de aanbieding hadden. Vragen die gesteld werden door klanten bogen we om met onze antwoorden om de kracht van onze producten en diensten te bewijzen. We presenteerden met passie wat (in onze ogen) de klant nodig had om echt succesvol te worden in zijn vak en branche. Maar is dat nu nog steeds de manier om impact te maken?
Inmiddels weet de klant zelf al lang wat er op de markt te koop is. Soms zelfs nog beter dan de verkopende partij. Kopers zijn vaak gepokt en gemazeld in hun eigen vakgebied. Onze huidige informatievoorziening (lees internet) stelt ons in staat om zo’n beetje alles te weten wat er te weten valt. In welke vakgebied dan ook. Inmiddels zijn onze unieke argumenten (USP’s) – om tot koop over te gaan – niet meer dan bestaande informatie in een verouderd verkoopjasje en is informatie al lang geen geheim meer. Het is voor iedereen beschikbaar. Nog niet eens zo heel lang geleden ging je naar de showroom van een autodealer voor informatie en oriëntatie. Als je zo’n kostbare aanschaf overwoog, wilde je eerst echt alles weten. Hoe lang en breed de vierwieler was, in welke kleuren die geleverd kon worden, hoeveel PK… En of je de automatten er gratis bij kreeg. De verkoper somde als een wandelende manual alle feiten moeiteloos op en koos zijn woorden zó dat er uiteindelijk maar één unieke auto was op de hele wereld. En dat was degene waar uiteindelijk (als klap op de vuurpijl) een proefrit mee werd gereden.