Herken je dat? Tijdens een verkoopgesprek zijn wij als verkopers vaak veel teveel bezig met de volgende vraag die we willen stellen. Simpelweg omdat we eigenlijk te ongeduldig zijn om te luisteren en we graag ons enthousiasme over onze producten en diensten willen overbrengen op klanten. Maar als we niet luisteren zijn we niet in staat om te begrijpen. En als we niet begrijpen, hebben we ook geen idee welke vragen we moeten stellen om de klant nog meer en beter te begrijpen. Want mensen gaan alleen bij jou kopen als ze zich begrepen voelen.
In deze blog vertellen we je graag meer over luisteren en vragen stellen in je verkoopgesprek. Want het zijn bij uitstek juist deze twee vaardigheden die het verschil maken in jouw commerciële gesprekken met de klant. Het zal je verbazen hoeveel meer je bereikt met echt luisteren en met het stellen van de juiste vragen.
Gemiste informatie
Als luisteren voor jou moeilijk is mis je essentiële informatie. Verbaas je dan niet als de klant zich niet begrepen voelt. Want eerlijk is eerlijk; als jij niet goed weet te luisteren, hoe kun je de situatie van je klant dan ook echt begrijpen? En dat voelt en ervaart de klant ook zo. Onbewust voegen we vaak informatie toe aan het verhaal van de klant door interpretaties vanuit ons eigen referentiekader. Die noemen we aannames. En dat is niet perse hetzelfde als wat de klant jou aan informatie geeft.
Als verkoper bereid je je vanzelfsprekend voor op een commercieel gesprek. Toch? Je leest je in en bereidt verschillende tactische vragen voor die jij tijdens het gesprek kunt stellen om de klant de meerwaarde van jouw product of dienst in te laten zien. Maar wat gebeurt er als al deze vragen de overhand krijgen in het gesprek? En jouw focus zich verplaatst naar jouw ‘vragenlijst’?
Je mist informatie. Essentiele informatie waarop jij wellicht had kunnen doorvragen. Informatie die het verschil had kunnen maken in jouw verkoopgesprek. Maar we zijn vaak zo vol van onze oplossingen voor de klant, dat we niet eens goed luisteren of onze oplossingen wel zijn problemen echt oplossen.
Met onze aannames creëren we oplossingen. Maar als we de echte problemen van de klant niet hebben begrepen, overtuigen onze oplossingen de klant niet. Als je goed luistert hoor je zoveel meer! Maar hoe doe je dat? We nemen je mee naar de 5 niveaus van luisteren die je eerst moet begrijpen voor je met een klant in gesprek gaat. Hier komen ze.