Consultative Selling als middel voor duurzaam verkoopsucces!

Klanten willen geen verkooppraatje meer. Met Consultative Selling biedt je échte waarde door behoeften te begrijpen, vertrouwen op te bouwen en toegevoegde waarde te leveren. Het mooie is: jij kunt dit ook! Met wat kennis en oefening pas je deze strategie eenvoudig toe en bereik je duurzame resultaten.

Bij SalesRESPECT® is Consultative Selling een kernonderdeel van de unieke methodiek, waarin alles draait om sterke relaties. Geen verkooptrucs, maar een aanpak die vertrouwen en samenwerking centraal stelt. In deze blog delen Geert en Ben hoe jij met deze strategie meer klanten én duurzame zakelijke relaties opbouwt!

Wat is consultative selling?

De betekenis van Consultative Selling ligt in een verkoopstrategie waarin niet het product, maar de toegevoegde waarde voor de klant centraal staat. Het draait om nieuwsgierigheid, luisteren, de juiste vragen stellen en het begrijpen van de specifieke behoeften van de klant. In plaats van direct te focussen op producteigenschappen, USP’s, voordelen, kortingen of bezwaren, gaat het om het creëren van waarde door echte betrokkenheid.

Het proces begint met een grondige analyse van de uitdagingen en doelen van de klant. Pas daarna bied je een oplossing die naadloos aansluit op hun behoeften. Deze aanpak is gericht op het bouwen van waardevolle relaties, waarbij vertrouwen en samenwerking centraal staan.

Kortom, SalesRESPECT® leert je om de klant nog meer centraal te stellen en te helpen om tot waardevolle oplossingen te komen. Deze aanpak leidt niet alleen tot meer klanttevredenheid, maar ook tot meer loyaliteit en meer waardevolle verkopen. Zo bouw je met Consultative Selling duurzame relaties op én verbeter je je verkoopresultaten.

Verkoop toegevoegde waarde!

Onze methode richt zich naast de structuur van het verkoopgesprek niet op het product, maar op de (on)zichtbare problemen en uitdagingen van de klant.

De 5 belangrijkste principes van deze verkoopstrategie

Consultative Selling is geen trucje, maar een mindset die Geert en Ben van SalesRESPECT® dagelijks toepassen in hun salesgesprekken. Ze zien het als een authentieke manier van werken, waarin de volgende vijf principes centraal staan:

  1. Nieuwsgierigheid en luisteren is de basis van alles.

Geert benadrukt: “Luisteren is de basis van alles. Alleen door écht te luisteren ontdek je wat klanten nodig hebben.” Het draait om het stellen van de juiste vragen en aandachtig zijn voor wat er tussen de regels door wordt gezegd.

  1. Bouwen van vertrouwen

Klanten kopen van mensen die ze vertrouwen. Ben zegt: “Vertrouwen bouw je niet door te pushen, maar door authentiek, eerlijk en transparant te zijn. Klanten voelen dat. En RESPECT zit niet voor niets in onze naam.”

  1. Problemen identificeren

Een goede verkoper is ook een probleemoplosser. Door samen met de klant te analyseren welke uitdagingen, problemen, ontevredenheden zij ervaren, laat je zien dat je niet alleen verkoopt, maar écht helpt.

  1. Toegevoegde waarde bieden

Ben: Eigenschappen en voordelen van je product of dienst hebben géén waarde, zonder dat de klant uitgesproken heeft dat hij/zij hier behoefte aan heeft.”

  1. Bouwen aan langetermijnrelaties

Consultative Selling stopt niet na de verkoop. Geert zegt: “Een klant die terugkomt omdat je betrokken blijft, is het grootste compliment dat je kunt krijgen.”

Consultative Selling training

In de sales trainingen van SalesRESPECT® leer je hoe je Consultative Selling effectief toepast in de praktijk. Deze trainingen helpen je niet alleen om klanten écht te begrijpen, maar ook om controle te hebben in salesgesprekken. Want sales draait niet alleen om de klant, maar ook om hoe jij jezelf presenteert. In de trainingen ontdek je wie jij bent als sales professional, adviseur of consultant en hoe je jouw persoonlijke kracht kunt inzetten om de beste oplossing voor je klant te bieden.

We combineren theorie met praktijkgerichte oefeningen, zodat je leert actief te luisteren, vertrouwen op te bouwen en toegevoegde waarde te bieden die daadwerkelijk impact maakt. Hierdoor verkoop je niet alleen meer, maar bouw je ook langdurige en duurzame relaties op. Wil jij ontdekken hoe deze training jouw resultaat kan verbeteren en het verschil kan maken in jouw salesgesprekken? Neem vandaag nog contact op met Geert of Ben!

Nieuwsgierig?​

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem direct contact op of kijk op onze trainingspagina.

Deze link is alleen beschikbaar voor klanten die toegang hebben tot een door SalesRESPECT® ontwikkelde Academy. Meer weten? Neem contact met ons op.